Hvor sidder bøsningerne på en bil?

Hvis du spørger efter bøsningerne på en bil, så vil du som regel blive mødt med et svar du ikke bliver meget klogere af. Et svar som: Bøsninger er stive radialt og bløde aksialt, derfor bliver de brugt til hjulophæng.

For os der ikke ved noget om biler, så bliver vi ikke meget klogere af den beskrivelse. Det rejser bare endnu flere spørgsmål. Din største bekymring er pludselig hvorfor hjulene ikke er sat fast, men åbenbart bare hænger i et eller andet.

Nogle vil grine – lad dem

Lad bare nørderne grine af dig. Det er sundt og naturligt at stille spørgsmål. Og det er da et oplagt spørgsmål når du ikke ved hvad en bøsning er for en størrelse. Men lad os kaste lys over sagen – uden at grine.

En bøsning er et rør. Kort og godt. Ikke et langt et af slagsen, men et rør der er lavet til lige præcist at huse nogle dele der bevæger sig. De findes ikke kun på biler. De huser også lejerne på vægtstænger eller beskytter dele der glide frem og tilbage i en maskine.

Bøsninger til bilen

Bøsningerne til bilen finder du typisk i styretøjet. Det er derfor at bilen begynder at ryste og vibrere når din bil trænger til at få skiftet bøsningerne.

Et hjulophæng er den konstruktion i styretøjet hvor hjulet er monteret. Det består af flere bevægelige dele fordi de har flere funktioner.

Hjulophænget gør kørsel behagelig

Din bils hjulophæng sidder forrest under bilen og det skal udglatte bump i vejen. Det sørger for at hjulene altid har kontakt med underlaget. Det giver stabilitet i kørslen.

Derfor opstår der rystelser og lyder fra hjulophænget når bøsningerne på bilen er slidte. Du kan se de mange forskellige bøsninger hos Motorsportsshop hvis du vil vide mere.Billede